Моє портфоліо




Місце роботи: ДНЗ "Решетилівський професійний аграрний ліцей ім.І.Г.Боровенського"

Освіта: вища, Полтавський державний педагогічний університет ім.І.Г.Короленка, 2005р.

Спеціальність: вчитель фізики та інформатики

Предмет, який викладаю: фізика, астрономія

Педагогічний стаж10 років

Категорія: спеціаліст першої кваліфікаційної категорії


Опис досвіду роботи
викладача фізики та астрономії ДНЗ «Решетилівський професійний аграрний ліцей ім.І.Г.Боровенського»
Мотузко Галини Василівни

Головне, щоб одночасно учень бачив, спостерігав і робив.
Де є ці три речі, там є жива думка, яка загострює розум.
В.О. Сухомлинський
Зміст досвіду
Ідея використання персонального комп’ютера для моделювання різних фізичних явищ, демонстрації будови і принципу дії фізичних приладів,  виникла як тільки, обчислювальна техніка появилася в навчальних закладах. Вже перші уроки з використанням комп’ютера  показали, що з їх допомогою можна розв’язати ряд проблем, що завжди існували при викладанні фізики та інших предметів.
Актуальність досвіду, його практична значимість
У даний час спостерігається збільшення впливу медіа-технологій на людину. Особливо це сильно діє на дитину, яка з великим задоволенням подивиться телевізор, ніж прочитає книгу.
Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп'ютерів надають велику увагу на виховання дитини і її сприйняття навколишнього світу. Істотно змінюється і характер її улюбленої практичної діяльності - гри, змінюються  улюблені герої і захоплення. Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати за різними каналами: підручник, довідкова література, лекція викладача, конспект уроку. Але, сьогодні, з огляду на сучасні реалії, викладач повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації.
Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб учень активно, з цікавістю і захопленням працював на уроці, бачив плоди своєї праці і міг їх оцінити.
Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше педагогам важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер же, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, навчальні заклади отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальних запитів кожного учня.
Актуальність проблеми використання інформаційно - комунікаційних технологій навчання на уроках фізики полягає в тому, що сучасні досягнення науки та техніки вимагають сучасних уроків, які враховують ці досягнення. Фізика – унікальна дисципліна, найбільш механізована та точна, найбільш тісно пов’язана з навколишнім світом. Тому сприяти вивчення учнями фізики потрібно не для того, щоб вони стали фізиками, а для того, щоб вони навчилися думати, знаходити компроміси, аналізувати, систематизувати, узагальнювати, вміли відстоювати свої принципи. Фізика вчить критично ставитися до будь-яких аргументів. Зрозуміло, що на уроках мають даватися глибокі й міцні знання, але важливо, щоб фізика допомагала формувати уявлення про роль людини в світі та роль даної науки в освоєнні світу людиною. Таким чином, важливою умовою організації навчально-виховного процесу є вибір викладача раціональної системи методів і прийомів активного навчання, використання сучасних технологій у поєднанні з традиційними засобами. Процес навчання повинен бути організований так, щоб зорієнтувати учня на досягнення ним цілей, які він сам собі поставив.
Нам, педагогічним працівникам, часто здається, що ми володіємо ключами від знань і, що саме ми, маємо передати їх дітям, вдало і старанно пояснивши, розтлумачивши. Але життя змінилось так, що навчальний заклад більше не є монополістом знань і тому необхідно використовуючи сучасні інформаційні технології, йти в ногу з життям, щоб не бути викинутими не узбіччя. 
Висвітлення змісту досвіду
Фізика – дуже цікавий, але серйозний предмет і потребує розумових зусиль для його опанування. Багато учнів говорять,що цей предмет для них складний, тому вони не здатні опанувати його. Вони упереджено ставляться до навчання, не бажають вчитись, бо важко. І тому реалізуючи свою методичну тему: «Використання інформаційно – комунікаційних технологій  на уроках фізики як складової особистісно - орієнтованого навчання»,я намагаюсь зацікавити учнів вивченням фізики.
Завдання, яке я ставлю перед собою – виховати творчу особистість, гармонійно розвинену, активну, яка буде здатна навчатися протягом життя, застосовувати знання в певних ситуаціях. Протягом своєї педагогічної діяльності крок за кроком намагаюсь працювати над виробленням стилю роботи - результативність, головне – не «загубити дитини».
У вирішенні цього непростого завдання мені допомагає поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
Інформаційні технології в педагогічному процесі дозволяють:
     корінним чином змінити організацію процесу навчання, формуючи в учнів системне мислення;
     раціонально організувати пізнавальну діяльність учнів;
     використовувати комп’ютери з метою індивідуалізації навчального процесу і звернутися до принципово нових пізнавальних засобів.
Використання сучасних інформаційних технологій в педагогічній діяльності може забезпечити:
     інтенсифікацію всіх рівнів навчально-виховного процесу;
     багатоаспектний розвиток школяра;
     підготовку випускників школи до життя в умовах інформаційного суспільства;
     реалізацію соціального замовлення, обумовленого процесами глобальної інформатизації.
Мій досвід роботи показує, що правильне застосування електронних засобів навчання, різко збільшує відсоток засвоєння матеріалу, оскільки інтерактивні засоби впливають не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю. Використання наочності збільшує запам’ятовування матеріалу, а використання візуальних засобів поліпшує результати вдвічі. Така презентація матеріалу забирає менше часу, підсилює усне подання матеріалу. Наочне представлення матеріалу варте не тільки сотень слів, а й утричі ефективніше за одні лише слова. 
При підготовці до уроку з використанням інформаційно – комунікаційних технологій я завжди дотримуюсь правила - що це урок, і потрібно дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін.
Використання інформаційних технологій у викладанні фізики визначаються в цілому тими програмами, які існують в даний момент. Я наприклад використовую такі як:
 бібліотека електронних наочностей. 
— віртуальна фізична лабораторія.  Фізика 10-11кл.
— ППЗ «Фізика та астрономія»
Сьогодні кожен викладач повинен розуміти, що сучасна освіта потрібує сучасних методів навчання. І я створила власний блог з метою налагодження спілкування засобами мережі з колегами, учнями та їхніми батьками; на якому розміщую матеріали для підготовки до контрольних робіт, конспекти уроків, кращі творчі роботи учнів, методичний і додатковий матеріал до уроків фізики і астрономії. Фізичний блог був створений також з метою допомоги учням у підготовці до уроків, координації самостійної навчальної діяльності учнів, виявлення обдарованих учнів.  

За допомогою використання засобів ППЗ під час уроку я можу учням проводити демонстрації дослідів або фізичних явищ, показ яких неможливий в реальних умовах з різних причин. Мною створено ряд комп’ютерних уроків – презентацій з використанням різних ППЗ та інтернет – ресурсів. Вони являють собою мультимедійні презентації, які складені відповідно до чинної програми з фізики, зокрема це: «Електричний струм у різних середовищах», «Реактивний рух. Розвиток космонавтики», «Імпульс тіла. Закон збереження імпульсу тіла», «Основи термодинаміки», «Механічні коливання і хвилі» та ін..
          Комп’ютерні програми дозволяють ілюструвати матеріал, що викладається,виконувати експерименти, змінюючи умови їх проведення у ході роботи над темою. У фізиці найчастіше доводиться проводити так звані уявні експерименти. Саме комп’ютер дозволяє зробити їх практично реальними.
          Уміле поєднання комп'ютерних технологій і традиційних методів викладання фізики дадуть бажаний результат: високий рівень засвоєння знань з фізики й усвідомлення їх практичного застосування. Використання нових засобів навчання - це є засіб підтримки зацікавленості предметом. Зокрема, мультимедійні засоби не лише підтримують бажання пізнавальної діяльності, а й осучаснюють предмет, роблять його більш близьким і наочним.
Таким чином,  узагальнюючи досвід, можу стверджувати:
ü   застосування ІКТ, конструювання уроків-презентацій надає уроку специфічної новизни, дозволяє за стислий відрізок часу подати великий об’єм матеріалу, але подати його так, щоб учні поглибили, деталізували їх через виникнення нових яскравих образів та асоціацій.
ü   мультимедійні презентації поліпшують наочність подачі матеріалу, дозволяють ознайомити учнів з процесами, які небезпечні для здоров’я дітей в реальності. До того ж, мультимедійні презентації на 10-15% прискорюють темп уроку.
ü   вивчення питання щодо використання ППЗ при вивченні фізики показало доцільність їх впровадження у навчально-виховний процес.
ü   в умовах формування відкритого інформаційно-освітнього простору ІКТ стають невід’ємним атрибутом навчального процесу.
Та попри те,  не слід забувати, що жодна комп’ютерна програма не замінить «живе» спілкування на уроці, реальний експеримент і викладача – педагога, товариша, наставника і яскраву самобутню особистість.

Ми вважаємо, що володіємо знаннями і тому повинні старанно пояснювати, тлумачити їх дітям. Але життя змінилось. Сьогодні викладач скоріше помічник чи інструктор учня,  що знаходиться у океані інформації і тому необхідно використовуючи сучасні інформаційні технології, йти в ногу з життям. Сучасні досягнення науки та техніки вимагають сучасних уроків, які враховують ці досягнення.